Articole:pag 18

Omote si Ura regandite: 1. Totusi, pentru ce este limbajul ?

 
 

Unul dintre cele mai lungi eseuri scrise de mine a fost explorarea utilizarii termenilor de "omote" si "ura" in istoria Aikikai. Eseul a continuat sa creasca si sa devin mai complicat pe masura ce descopeream noi informatii sau realizam ca am gresit la un anumit punct. Apoi am revenit la forma initiala, necorectata dupa ani de editari. Au fost atinse multe idei si am decis acum mult timp ca multe dintre ele merita expuse pe cont propriu. In doua cuvinte am gasit o istorie de lupte politice interne.Am pornit sa reevaluez ce limbaj am folosit precum am fost invatat. Limbajul trebuie sa fie o platforma folosita pentru a creste. In schimb, limbajul din Aikido pare sa fie mai mult despre loialitatea fata de un anume profesor.

Am fost la un seminar de Aikido, iar instructorul a vorbit despre a ceda si de a urma. A aratat o versiune gratioasa de Morote-dori Kokyu-ho. A vorbit apoi despre coborarea adanca spre pamant si apoi atingerea cerului, iar la final depre deschidere in timp ce coloana vertebrala se onduleaza. Parea ca un boboc gratios imens care se deschidea usor. Si, asta am simtit - aruncarea sa a fost foarte eficienta.

Unul dintre elevii sai cu care calatorea, corecta pe cei cu grade Kyu intr-o parte a salii. El a spus, "Executa miscarea ca si cum ai infinge cu putere o sulita in capul meu". Binenteles, si acest lucru mergea. Si, aceast lucru era despre aceeasi tehnica predata in aceeasi asociatie (si in acelasi dojo !) sub aceeasi denumire. Doua versiuni care se simt si arata complet diferit. Pe masura ce practica a continuat, diferentele dintre ceea ce intructorul dorea si ceea ce elevul lui facea au devenit mai evidente. Alti elevi au revenit la reflexele stabilite de mult timp si corectiile aratate anterior. Cineva care nu a practicat Aikido deloc si care se afla in public, a comentat: "ei nu fac deloc acelasi lucru."

Lasand eticheta deoparte, acest lucru mi-a aratat una dintre probleme existente in limbajul Aikido-ului. Toti dorim sa aprofundam Aikido, dar nu avem nici un limbaj clar care sa ne ajute.

Am studiat si apreciez Baguazhang - mi-a oferit un instrument care ma ajuta sa vad ca instructorul practica si descria ceva precum "Palma de Apa", in timp ce elevul sau facea ceva asemanator cu "Palma Cerului". Forma fizica exterioara nu este asa de diferita, dar diferentele in intentie si detalii sunt foarte mari. "Apa" devine o atitudine, un tip specific de miscare a intregului corp, o strategie pentru neutralizarea fortei care vine si o lista specifica de metode pentru retrimiterea fortei inapoi la o tinta. Acelasi lucru se intampla pentru cele opt tipuri de palme de baza. Un singur cuvant incepe sa comunice volume.

In contrast, Aikido numeste aceeasi miscare predata la un singur seminar, o forma modificata de Gyaku Gamae Ate, Kokyunage, Kokyu Ho, Sokumen Iriminage, Sayunage si multe alte lucruri. Cum putem noi intelege si transmite originile noastre, istoria noastra, evolutia si noile noastre descoperiri ?




Articol publicat pe "Nobody's Home: Reconstructing Omote and Ura: what is language really for anyway?"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei John Hillson